vineri, 14 mai 2010

Impozitarea tichetelor de masa

Zilele acestea am asistat cu totii la un spectacol dezolant al clasei politice, conducatoare sau aflate in opozitie, legat de pseudo-masurile de reducere a cheltuielilor bugetare si de crestere a veniturilor incasate la Buget.

Nu sunt in masura sa comentez unele din masurile respective, asa ca voi face doar o mica discutie legata de masura privind impozitarea tichetelor de masa.

Trebuie spuse cateva mici observatii:
1. tichetele de masa reprezinte unele din cele mai utilizate mecanisme de crestere a veniturilor salariatilor, putrand fi date in limita maxima lunara de 8.72 lei * numarul de zile lucratoare din luna. De cele mai multe ori aceste tichete au constituit chiar subiect de negociere intre angajator si salariat, intrand in calculul veniturilor pe care salariatul le are de la respectiva firma


2. utilizarea tichetelor de masa a adus o crestere substantiala a consumului, a vanzarilor tuturor magazinelor care le accepta. Vanzarile pe care le-au adus au fost, evident, purtatoare de TVA, TVA care, in final s-a dus catre bugetul statului.

3. Indirect, tichetele de masa, incurajate de facilitatea fiscala de a nu fi impozitate ca si venit salarial, au incurajat comenzile adresate multor firme producatoare de produse alimentare, procesatori, dar si comercianti. Aceste firme au, evident, o serie de angajati, platesc o serie de taxe si impozite catre Buget si comenzile respective le sustin activitatea si le dau posibilitatea de a plati in continuare taxe si impozite

4. Intreaga ramura economica a emitentilor de tichete de masa are angajati salariati, are declarate contracte de munca, este in mod cert una dintre cele mai sigure, din punct de vedere al corectitudinii fiscale, ramuri economice din Romania, platitoare constiincioasa de taxe si impozite. In plus, operatorii economici din aceasta ramura platesc impozite semnificative pe profit.


Sistemul tichetelor de masa nu este inventat de romani. El se aplica de zeci de ani in strainatate, intr-un mod absolut asemanator de cele mai multe ori.

Masura propusa de Guvern pentru impozitarea lor a venit ca o adevarata lovitura, nu doar pentru emitentii de tichete de masa, ci, mai ales, pentru salariatii care beneficiau de tichete.

Existenta unui astfel de impozit ii va determina pe multi angajatori sa nu mai acorde aceste tichete de masa salariatilor, mentinandu-le salariile existente, astfel incat la nivelul salariatilor beneficiari ai tichetelor de masa, acest impozit va echivala practiv cu o reducere a veniturilor cu aproximativ 200 de lei lunar.

Multi dintre ei depind esential de aceste tichete pentru a isi procura hrana, angajatorii lor de multe ori reducandu-le salariile, in ideea ca le vor da aceste tichete si isi vor optimiza fiscal cheltuielile.

Multi dintre salariati, cu salarii mici, se vor afla in absoluta imposibilitate de a-si mai achizitiona alimentele necesare traiului, majoritatea folosindu-si deja salariile pentru achitarea diverselor facturi, rate, cheltuieli lunare.

Evident, caz cei care nu mai primesc tichetele de masa, isi vor diminua mult cumparaturile, limitandu-se practic doar la ceea ce este absolut strict necesar, ceea ce este mai ieftin sau impuandu-si diverse privatiuni. In plus, este clar ca aceasta stare de fapt va incuraja vanzarea "la negru", fara acte si fara taxe, vanzare ce va putea oferi acestor salariati o solutie de a-si achizitiona produsele pe bani mai putini.


Indirect, scaderea vanzarilor va afecta producatorii si comerciantii din Romania si cine se gandeste ca sistemul bancar, de ex. nu va fi afectat, greseste teribil, intrucat, populatia va trebui sa aloce acum resurse banesti suplimentare pentru hrana, renuntand, in unele cazuri, si la economisire.

Vor scadea succesiv:
- TVA-ul incasat de stat de pe urma comercializarii alimentelor,
- venitul ce provine din impozitul pe profitul comerciantilor, producatorilor, procesatorilor
- venitul ce provine din CAS, CASS, impozite pe salarii, alte taxe si impozite, intrucat numarul salariatilor din anumite ramuri economice va fi diminuat (emitenti de tichete, comercianti, producatori, procesatori..._



In plus, va creste cheltuiala statului cu someri, intrucat nu trebuie uitat ca un angajat trimis acasa de angajator reprezinta o pierdere dubla pentru Stat: nu mai primeste asigurarile sociale si taxele aferente salariului lui, si mai este si obligat sa ii plateasca ajutorul de somaj.


Avand in vedere toate acestea, m-am uitat totusi pe documentul justitificativ, venit de la Ministerul de Finante:

Impozitarea tichetelor de masa are un impact pozitiv asupra nivelului incasarilor de 345 mil. lei la nivelul a 6 luni ale anului 2010.

Ipoteza de lucru: date preluate de la Directia Generala de Management al Domeniilor Reglementate Specific- MFP
- numar tichete de masa distribuite pe anul 2009: 499.433.510, cu o valoare totala de 4.228.587.511 lei
- valoarea medie a tichetelor de masa in anul 2010 este 8,72 lei/tichet
- cota de impozitare– 16%.


Asta este intreaga justificare. Adica oamenii de acolo au vazut in ce valoare s-au emis tichetele de masa in 2009, au aplicat impozitul de 16% si ... uite ce castig cred ei ca vor avea.

Socul este imens.... va rog sa ma credeti.

Cum este posibil sa nu bagi in calcul o scadere dramatica a volumului de tichete in 2010, in conditiile impozitarii, cu atat mai mult cu cat, chiar si in lipsa impozitarii, masurile de anul acesta (intre care si interzicerea acordarii tichetelor de masa catre majoritatea bugetarilor, dar si scaderea salariilor, a bugetelor), oricum volumul de emitere urmeaza sa scada destul de "frumos".

Nu am pretentia ca sunt specialist in domeniul Finantelor, dar aici este vorba de un calcul simplu: pentru a face o previziune a veniturilor, trebuie mai intai sa faci o previziune a vanzarilor.

Nu mai spun ca textul se incheie apoteotic, cu o prostie la fel de mare, dpdv matematic: valoarea medie a tichetului de masa nu poate fi 8.72, atat timp cat asta este valoarea nominala MAXIMA. Adica aduni tichete de 8.48, cu 8.72, cu alte valori mai mici si media iti da.... 8.72, adica cea mai mare valoare. Ce fel de medie matematica este asta?


Voi incheia simplu: sper ca masurile pe care le ia Guvernul acum, peste un an, peste 10, peste 1000... au la baza justificari adevarate si nu batai de joc asemeni celei de mai sus.

2 comentarii:

CG spunea...

se poate ajunge la 8.72 daca si numai daca TOATE tichetele distribuite au avut valoare de 8.72. matematic vorbind :D

Daniel spunea...

Dar cum pana in aprilie 2009, parca, valoarea maxima permisa de lege a fost de 8.48... :D